Det magiske fluefiske etter sø(sjøørret)

IMG_20171105_150415_909

Sjø ørreten er virkelig i draget om dagen. Tok meg 15 min og lagde meg noen nye fluer i går før jeg dro ut og tok par timer ved vannkanten i Tønsbergfjorden. 

Jeg mekker som oftest den flua jeg definitivt får mest fisk på. Nemlig #Risnesflua.

img_20171106_065450_998.jpg

Den er laget på krok 8 og er veldig enkel og samtidig fisker den utrolig godt. Halen er ca  2,5-3 ganger kroklengden med rosa og gjerne en blanding av hvit i og. Kroppen er sort gjerne med sølv eller gull spiral. Øyner i front. Den er super giftig i mine øyner og etter hva jeg har erfart.

Joda, så sto jeg der da langs fjorden på et sted jeg lite har brukt før. Men absolutt et sted jeg har hatt stor tro på. Tar ikke mange kastene før jeg får kjenning med en 300gr. Er etter flua par ganger før den tar skikkelig. Blir par stk av de.

Screenshot_20171106-081324

Men så var det storkaren da. Jeg fisker meg tilbake mot bilen. Kommer tilbake til stedet jeg mista en pen her om dagen. Legger flua ut i full strekk. Vannet er speilblankt og er vel ikke helt det en fluefisker ønsker seg. Det går nøyaktig to sekunder. BANG, og stanga står i bue. Ikke noe spruting og småplasking her. Noen store strømninger og kjempe drag avslører at det er snakk om en i kg klassen. Får litt hakeslepp og store skjelven når jeg ser hvor stor den er. Er ikke hverdagskost med kilosfisk her i gården nei, det er helt sikkert.

Etter en fight på ca 10min har jeg den inne ved land. Har ALDRI håv med så her, så det må dras på land eller ta den med handa. I det jeg tar tak i fortommen og skal dra den inn den siste halvmeteren, ryker spissen. NEI, denne gata har jeg hvert en gang før med en sværing i. Kaster fra meg stanga til venstre og stuper fremover med begge hendene og får akkurat tak i den. YES, der fikk jeg endelig kubben på land. Adrenalinet pumper så polakkene som står på brygga 100m unna lurer på hva jeg driver med. Vel, de skjønte fort det når de så fangsten henge ned langs beinet mitt. Den er forholdsvis lang og slank men ser smashing ut, ikke en enste lus, ei heller stygg i «pelsen». Rett og slett nydelig.

Noen ganger må en bare repetere vår alles kjære Lars Monsen. «Der nytter og bruke stanga» pleide han å si på sine turer i tv-ruta i sin tid.

Det gjelder vist fortsatt.

Screenshot_20171105-155603

Legg igjen en kommentar

