Farge og flue valg

cropped-wp-1490297773601.jpg

I våres begynte jeg og binde noen fluer selv til sjøørret fiske. Grunnen til det var mest for å se om den biter på jallafluer laget av en amatør uten nevneverdige skills i fluebinding.

Jeg har eksperimentert med farger og forskjellige design. Noe eget og noe etterligning, helt eller delvis av andre. Nå, ca 6mnd senere, har jeg funnet noen svar.

20171012_131323.jpg

Det som helt klart skinner igjennom er at fargevalge har noe å si mener jeg. Får konsekvent mer fisk at å bruke farger som hvit og rosa på fluene. Noen med bling bling og noen uten. Men fargen er det viktigste her. De er prøvd i all slags vær fra sol og stille til vind og regn i alle varianter og om hverandre. De fluene jeg binder er veldig enkle og er en slags combo av reka og streamer. (skal lage en bindefilm etter hvert at de)

wp-1490297773602.jpg

En annen flue som garantert funker og som kanskje er den enkleste å binde, er olivengrønn loppe. Den er super giftig spesielt på senvinteren og våren syns jeg. Tar meg ca. 2min og lage den. Den bør være i alles boks. Den er og prøvd ut i veldig mye forskjellige farger. Helt klart at den i oliven grønn er overlegen når det gjelder loppa.

 

20150329_130657~2~2

Testet ut 4 nye fluer i dag med rosa og hvit men en liten twist på. Dro opp 5 sjøørreter på par timer og hadde en del følge fisk og napp.

Jeg vil påstå at min teori om at sjøørreten spiser omtrent det den kommer over av fluer, stemmer ganske bra. Men at den likte hvit og rosa bedre en alt annet viste jeg ikke før nå

Artig å høre om andre har samme erfaring som jeg.

Legg igjen en kommentar

