Fisk på egen flue

wp-1490297887364.jpg

Jeg har for alvor fått fiske i fingrene denne sen vinteren/våren. Jeg har og begynt såvidt med å binde noen fluer jeg bruker til sjøørret fiske. Men funker de?

I dag var dagen de for alvor skulle testes ut. Broder`n kom på besøk og hadde med seg stanga si og godt mot. Han får noen av mine nylagde lopper og skal teste ut de denne dagen. Jeg starter selv med en hjemme mekka Green Olive loppe med en twist av kobber. Egen måte og binde den på. Dvs jeg fant på det  selv uten å se på noe film, men kan jo hende det er sånn det gjøres. Eller ikke. Uanz ….

wp-1490297773602.jpg

Det er ikke mange kasta som skal til før jeg kjenner noe i andre enden. En virkelig pen sak som glinser i vannskorpa har tatt flua mi. Jeg mener, jeg hadde egentlig ikke så veldig tro på at de skulle funke. Men på andre siden så er min teori at sjøørreten tar det den kommer over stort sett.

Det blir ikke lange fight`n, og jeg får landa den. Dessverre blør den fra munnen og de velger jeg å ta den til middag. En fisk som blør er ikke hensiktsmessig å sette tilbake.

Den veier like under 600gr og er 42cm lang. En pen ørret altså i mine øyner. Men likevel bare såvidt over det som trolig blir minstemål for sjøørret fra 2017 en gang.

wp-1490297773601.jpg

Jeg kjenner jeg gleder meg stort over fisken. Jeg takker og bukker til naturen for gaven jeg fikk i dag. Det å få fisk på egen lagd flue gir en ekstra dimensjon på situasjonen.

Vi forflytter oss litt rundt om på kystlinja i dag. For uten den jeg fikk, ble det ikke noe mer i dag. Men vi så flotte vak og mye følgefisk. Det er et bra tegn på at våren og sjøørretfiske er i gang igjen. Og det betyr igjen at jeg veeeldig snart er ut og fiske igjen. Har nemlig lovet en kjær tante noe av havets sølv i nær fremtid. På tide og levere som lovet, eller hva?

Skitt fiske

Legg igjen en kommentar

