Duejakt

Da skulle endelig duene til pers.
Jeg hadde fått lov og ta noen duer på jordet hos en bonde. Jeg har hatt tre turer på mårran uten at det har gitt resultat i annet en sett de på lengre avstand.
Lørdags formiddag hadde jeg med broder`n. Vi fant ut at vi måtte finne oss et annet sted. Tok kontakt med en annen bonde jeg kjenner i Larvik. Helt i orden sa han. Får du mange kan du levere et par på trappa mi.
Greit tenkte jeg. Vi dro bort for og sjekke forholda og lokasjon hvor vi skulle jakte.
Kjempe plass med sikker bakgrunn hele veien.
Vi sitter i bilen en stund bare for å se om det er noe liv her. DER sier Anders, en due…
Den flyr inn i noen trær ca 30m fra oss. Vi tassler ut av bilen tar med våpen og russler mot stedet vi så den fløy.
Jeg tar et lite innhugg i skogen og skal støkke den for at Anders skal få skyte den med hagla.
Støkker flere duer men de flyr feil vei.
Brått får jeg beskjed fra Anders om å stå stille og ikke røre meg. Ser en meget oppegånde due sier han.
Jeg blir stående og hører et kraftig smell. Så ser jeg vår første due falle til jord. Konge.
Blir ikke mer en den ene dua den dagen.
På kvelden steker vi duebryst på panna og prøvesmaker. Ingen av oss har smakt due før så dette blir spennende.
Anders smaker først. Mmmmmm Nam sier han. Smaker som kylling. Jeg tar den andre filleèn. Jammen har han rett. Smaker sykt digg. Kjempe godt. Merkbar viltsmak, mye mer smak en kylling og mye bedre.
Virkelig og anbefale.
Søndags mårran er det ut igjen. Blir ikke skuddhold i dag. Vi innser at vi er nok litt seint ute i duesessongen.
Neste gang vi skal ut blir det etter all sannsynlighet andejakt på sjøen fra kajakk. Det blir spennende…

 

Legg igjen en kommentar

